MB Kedah mohon maaf kepada Sultan Selangor, Azalina kata 'lambat'

Foto via

Menteri Besar sementara Kedah telah memohon maaf secara terbuka dengan menjelaskan ucapannya "diputar" untuk memfitnah Raja Selangor, tetapi Menteri Undang-undang, Datuk Seri Azalina Othman Said berkata ia mungkin tidak mencukupi.

Dalam catatan Facebooknya, Pengarah Pilihan Raya PAS itu berkata beliau menghantar surat kepada Istana Selangor kerana beliau perlu menjelaskan perkara itu selepas beberapa bahagian ucapannya pada 11 Julai di Selangor "sengaja diputarbelitkan".

Laporan polis dibuat terhadapnya kerana didakwa memperlekehkan Sultan Selangor kerana melantik Datuk Seri Amirudin Shari sebagai Menteri Besar Selangor.

“Surat saya dimulakan dengan permohonan maaf kepada Duli Yang Maha Mulia kerana saya harap baginda tidak gusar dengan isu-isu yang sengaja dipilih daripada ucapan saya.

“Saya dimaklumkan oleh pegawai istana Selangor bahawa Duli Yang Maha Mulia berkenan menerima surat tersebut dan membacanya pada Jumaat, 14 Julai.

“Adalah tidak baik untuk melampirkan surat itu di sini selaras dengan protokol berhubung dengan Istana Selangor,” kata Muhammad Sanusi di Facebook.

Beliau juga berkata beliau telah bekerjasama dengan polis berhubung laporan yang dibuat terhadapnya.

“Saya juga telah memberikan keterangan kepada polis dari Bukit Aman pada pukul 2 pagi Jumaat untuk membantu mereka menyelesaikan siasatan berhubung laporan yang dibuat oleh PKR dan lain-lain,” kata Muhammad Sanusi.

Sementara itu, Azalina menegaskan bahawa permohonan maaf tidak bermakna pembelaan undang-undang.

“Sesiapa yang membangkitkan isu yang memecahbelahkan, mengganggu ketenteraman awam dan tidak menghormati institusi diraja perlu ingat bahawa ini adalah kesalahan mengikut undang-undang dan tidak boleh diselesaikan dengan permohonan maaf, kerana permohonan maaf tidak diambil sebagai pembelaan undang-undang dalam perundangan jenayah, ” kata Menteri di Jabatan Perdana Menteri (Undang-undang dan Pembaharuan Institusi) dalam tweet semalam.

Kerajaan menegaskan bahawa walaupun kebebasan bersuara adalah hak perlembagaan warganegara Malaysia dan termaktub di bawah Perkara 10(1)(a), hak yang sama juga tertakluk kepada Perkara 10(2), yang memastikan orang ramai keamanan dan keharmonian terpelihara.

“Sebagai ahli politik atau seseorang yang dikurniakan kuasa, kita harus sedar bahawa kata-kata kita mempunyai kuasa untuk mempengaruhi orang ramai, terutama pada musim pilihan raya,” “Biarlah pihak polis diberi kebebasan untuk menyiasat mereka yang membangkitkan isu 3R yang melanggar undang-undang tanpa campur tangan mana-mana pihak,” katanya.

Sumber


Post a Comment

Previous Post Next Post