Suleman takut sebelum perjalanan - Azmeh Dawood

Foto via

Dipetik daripada NBCNews, sebelum kapal Titan menujui ke lautan di luar pantai Newfoundland, Kanada, anak kepada ahli perniagaan pakistan iaitu Suleman Dawood, 19 tahun memberitahu teragak-agak untuk mengikut bapanya, Shahzada Dawood ke ekpedisi itu. 

Menurut Azmeh Dawood, kakak kepada Shahzada Dawood, Suleman dikatakan tidak bersedia dan takut tentang perjalanan untuk meneroka serpihan Titanic di dasar lautan. Bagaimana pun, oleh kerana ia berlangsung pada hujung minggu dan pada Hari Bapa, dia akhirnya membuat keputusan untuk menggembirakan ayahnya yang sangat meminati Titanic. 

"Saya memikirkan Suleman, yang berusia 19 tahun, di sana, mungkin tercungap-cungap... Sejujurnya ia melumpuhkan," kata Azmeh dalam temu bual telefon dari rumah di Amsterdam.

"Saya rasa tidak percaya," kata Azmeh, bercakap dalam tangisan. "Ia adalah keadaan yang tidak nyata."

Dia hancur pada hari Khamis apabila OceanGate mengesahkan bahawa semua lima penumpang di atas kapal itu dianggap mati. Pengawal Pantai A.S. berkata bahawa serpihan di kawasan pencarian adalah konsisten dengan "letupan bencana."

Azmeh turut mengatakan yang dia tergaman dengan pemburuan mangsa Titan dan dia sendiri terdesak mencari maklumat terkini tentang abang dan anak saudaranya.

"Saya rasa saya telah terperangkap dalam filem yang sangat teruk, dengan undur, tetapi anda tidak tahu apa yang anda hitung mundur," katanya. "Saya secara peribadi mendapati agak sukar untuk bernafas memikirkan mereka."

"Saya tidak pernah terfikir saya akan menghadapi masalah sesak nafas," tambahnya. "Ia tidak seperti mana-mana pengalaman yang pernah saya alami."

Azmeh dan Shahzada adalah keturunan salah satu dinasti korporat yang paling terkemuka di Pakistan, Dawood Hercules Corp.

Shahzada ialah naib pengerusi Engro Corporation yang berpangkalan di Karachi dan penasihat kepada Prince's Trust International, sebuah pertubuhan amal yang diasaskan oleh Raja Charles III.

Dalam satu kenyataan, ibu bapa Azmeh dan Shahzada meminta orang ramai untuk terus menitipkan doa dan mengucapkan terima kasih kepada pasukan pencari atas "usaha penat lelah" mereka.

"Kasih sayang dan sokongan yang besar yang kami terima terus membantu kami menanggung kehilangan yang tidak dapat dibayangkan ini," kata Hussain dan Kulsum Dawood.

Azmeh teringat yang Shahzada sangat "taksub" dengan Titanic sejak dari kecil. Semasa mereka masih kanak-kanak di Pakistan, adik-beradik Dawood sentiasa menonton filem 1958 "A Night to Remember," sebuah drama British tentang kapal pesiaran yang tenggelam.

Azmeh sendiri tidak terkejut apabila Shahzada membeli tiket untuk misi OceanGate kerana itu adalah minatnya. 

Sumber


Post a Comment

Previous Post Next Post