Surat bocor - MBI Selangor kekal diam

Foto

Menteri Besar Selangor Incorporated (MBI Selangor) telah – buat masa ini – mengambil sikap penuh teka-teki berhubung surat yang bocor yang telah mencetuskan banyak syak wasangka mengenai kontroversi yang menyelubungi projek Kompleks Sukan Shah Alam. Lapor Sinar.

Sebagai tindak balas kepada pertanyaan mengenai surat itu, yang didakwa ditulis oleh salah satu syarikat pesaing yang telah bersaing untuk tender projek itu, MBI Selangor tidak mengesahkan mahupun menafikan risalah yang menonjolkan keanehan proses tender itu.

"Kami tidak lama lagi akan memaklumkan kepada ahli media dan orang ramai mengenai perkembangan terkini projek itu. Sehingga itu, kami menghargai kesabaran dan pemahaman anda berhubung perkara ini," baca e-mel MBI Selangor kepada Sinar Daily.

Surat itu, yang dialamatkan kepada Ketua Tadbir Urus (Jabatan Integriti & Tadbir Urus) Anas Sulaiman, di MBI Selangor, memberi gambaran yang tidak baik mengenai fakta bahawa kontraktor yang memenangi projek itu gagal memenuhi syarat penting yang dimandatkan oleh kedua-dua syarikat dan kerajaan Selangor.

"Seperti yang dihebahkan baru-baru ini, cadangan rakan kongsi JV [usahasama] MBI Selangor yang dipilih secara terang-terangan bercanggah dengan dokumen RFP [permintaan cadangan] MBI sendiri," baca surat bertarikh 27 Mac 2023 itu.

Contoh percanggahan yang sepatutnya terhadap keperluan RFP mandatori ialah: (1) kerajaan negeri tidak akan membiayai projek itu dalam apa cara sekalipun; (2) semua kemudahan yang ada di dalamnya hendaklah dikekalkan; dan (3) tidak akan ada pilihan untuk cadangan pertukaran tanah untuk sebarang pembangunan baru, dan hanya cadangan untuk pembangunan infill (hartanah) akan dipertimbangkan.

Surat yang menjadi perbalahan itu menekankan lagi bahawa keperluan ini bercanggah apabila MBI mendedahkan bahawa cadangan rakan kongsi JV yang dipilih itu melibatkan pertukaran tanah tanah milik kerajaan untuk membiayai cadangan pembangunan dan merobohkan kemudahan sedia ada.

“Rakyat mendapat penjelasan tentang bagaimana cadangan tidak patuh yang dianggarkan berjumlah RM787 juta itu boleh disenarai pendek, apatah lagi dipilih, di samping tidak memenuhi keperluan mandatori MBI sendiri.

"Kami percaya bahawa MBI menghargai sepenuhnya kami mendedahkan penyelewengan dan penyelewengan ini untuk terus membantu MBI dan kerajaan negeri dalam mewujudkan standard tertinggi tadbir urus dalam perhambaan bersumpah anda kepada Rakyat," membaca surat itu.

Projek Kompleks Sukan Shah Alam sebelum ini mendapat perhatian selepas kritikan konsisten daripada Parti Hijau, yang meminta Perdana Menteri Datuk Seri Anwar Ibrahim campur tangan dan menyiasat projek mega yang dimulakan oleh kerajaan Selangor.

Dalam satu kenyataan pada 3 April, setiausaha parti Abdul Razak Ismail memperincikan peningkatan pelik kos, yang pada mulanya diperuntukkan pada RM196 juta tetapi telah meningkat sehingga RM1.5 bilion.

“Pada mulanya, Menteri Besar Selangor, Datuk Seri Amirudin Shari, mencadangkan pembaikan dan baik pulih Stadium Shah Alam dan Tertutup Malawati yang menelan belanja RM787 juta, manakala Jabatan Kerja Raya Negeri hanya RM196 juta.

“Bagaimanapun, beberapa bulan kemudian rancangan itu diubah kepada rancangan merobohkan stadium sedia ada dan pembinaan pengganti baharunya yang lebih kecil daripada yang sedia ada,” jelas Razak.

Sebagai perbandingan, Stadium Shah Alam sekarang boleh menempatkan 80,000 penonton manakala cadangan stadium baharu - yang model konsepnya diletakkan untuk tontonan umum pada Februari - hanya boleh menampung kapasiti 35,000 penonton.

Sumber: Sinar


Post a Comment

Previous Post Next Post