Mahkamah Jenayah Kuwait menjatuhkan hukuman penjara 10 tahun kepada Jho Low

Foto

Mahkamah jenayah di sini hari ini menjatuhkan hukuman penjara 10 tahun kepada "Sheikh", pasangannya dan dua warga asing bernama Jho Taek Low dan Bashar Kiwan, bagi kes penyelewengan dana 1MDB, kes pengubahan wang haram terbesar di negara ini setakat ini.

Mahkamah diketuai Kaunselor Faisal Al-Harbi turut menjatuhkan hukuman penjara tujuh tahun terhadap seorang peguam atas kesalahan sama.

Menurut akhbar Kuwait Al-Qabas, mahkamah turut memerintahkan mereka membayar yuran 145 juta dinar Kuwait (RM2.9 bilion) dan membayar balik AS$1 bilion (RM4.42 bilion).

Siasatan dalam kes itu mendedahkan hampir AS$1 bilion telah dimasukkan ke dalam akaun seorang "Sheikh" Kuwait yang berpengaruh dan wang itu telah dipindahkan ke luar negara. Nama syeikh, pasangan dan peguam tidak didedahkan.

Pendakwa Raya menegaskan bahawa lelaki itu adalah "kumpulan penjenayah terancang" yang melakukan pencucian wang dalam mata wang China berjumlah 343 juta Renminbi (RM4.95 bilion), sambil menyedari bahawa dana itu diperoleh melalui mencuri, jenayah dan transaksi dalam dana negara Malaysia.

"Sheikh," menurut pihak pendakwaan, mendakwa dana itu diperoleh daripada perniagaan yang berpangkalan di Hong Kong sebagai komisen untuk kerja-kerja nasihat kontrak yang dilakukan pada 2017 bagi pelaksanaan projek Laluan Sutera Baru Maritim China.

(Kontrak itu sebenarnya disediakan oleh defendan kedua (rakan kongsi) dan ketiga (peguam) secara palsu tanpa menyatakan sebarang projek).

Pendakwa Raya menghidupkan semula kes IMDB, selepas gagal menerima maklumat daripada pihak asing selama dua tahun, tetapi kes itu tidak difailkan lebih awal.

Orang dalam utama dalam skandal 1MDB, yang mengakibatkan kerugian berbilion ringgit, ialah Jho Taek Low, juga dikenali sebagai Jho Low, yang kini dalam pelarian. Muhammad Bashar Kiwan, juga dikenali sebagai Bachar Kiwan, adalah warganegara Perancis-Syria yang pernah menjalani hukuman penjara kerana penipuan.- BERNAMA


Post a Comment

Previous Post Next Post