Zaid 'nasihat' Muhyiddin Cara Tarik Sokongan Bukan Melayu

Imej tangkap layar: FB Datuk Zaid Ibrahim


Datuk Mohd Zaid Ibrahim telah menyuarakan kritikan terhadap sikap parti-parti politik Melayu di negara ini yang cenderung untuk mengambil tanggungjawab yang mustahil dan kemudian menyalahkan kegagalan mereka sendiri.

Beliau, yang merupakan bekas menteri undang-undang, mengeluarkan kenyataan ini dalam satu catatan pada Ahad (10 Mac), menunjukkan bahawa tindakan ini dapat dilihat daripada beberapa pemimpin parti utama di negara ini.

Zaid menyebut contoh Presiden Bersatu, Tan Sri Muhyiddin Yassin, yang sedang berusaha untuk mendapatkan lebih banyak sokongan daripada komuniti bukan Melayu. Beliau mencadangkan agar Muhyiddin mencontohi pendekatan Datuk Seri Anwar Ibrahim yang menekankan konsep 'Ayah untuk semua kaum' untuk mendapatkan sokongan meluas.

Selain itu, Zaid secara sinis menasihati Muhyiddin supaya meminta rakan-rakan dari Perikatan Nasional Gerakan untuk 'berbunyi seperti DAP' dalam isu meritokrasi.

Zaid menekankan bahawa semua langkah ini harus diambil demi mencapai kuasa, walaupun boleh diabaikan selepas pilihan raya. Beliau juga menekankan bahawa rakyat Malaysia cenderung untuk melupakan janji-janji semasa pilihan raya.

Pada Sabtu (9 Mac), Muhyiddin telah menggesa ahli-ahli Perikatan Nasional (PN) untuk berusaha lebih keras dalam mendapatkan sokongan masyarakat bukan Melayu, yang dipercayai telah menyebabkan perpecahan dalam parti-parti politik Melayu pada Pilihan Raya Umum ke-15.

Zaid turut mengkritik PAS, menyatakan bahawa parti itu perlu memahami kepentingan asas seperti ekonomi, pendidikan, dan perniagaan, yang merupakan keutamaan bagi masyarakat bukan Melayu.

Beliau juga menasihati Muhyiddin untuk melupakan cita-citanya untuk menjadi Perdana Menteri sekali lagi, dan menggesa PAS untuk bekerjasama dengan pemimpin lain seperti Anwar Ibrahim dalam usaha membangunkan negeri-negeri Melayu.

Zaid menutup kenyataannya dengan mengatakan bahawa Bersatu sepatutnya bekerjasama dengan UMNO dan mencari jalan untuk berkongsi kuasa, mengingat bahawa kedua-dua parti itu mempunyai matlamat yang sama dalam politik negara. - The Star


Post a Comment

Previous Post Next Post