Pertukaran USD ke Ringgit tidak keluar di carian Google



Pernahkah anda mencari maklumat nilai mata wang semasa di Google dan mendapati hasil carian yang tidak seperti yang dijangkakan? Baru-baru ini, keadaan ini telah berlaku kepada nilai pertukaran mata wang Dolar AS (USD) kepada Ringgit Malaysia (MYR).

Minggu lalu, Google ditegur kerana memaparkan kadar pertukaran USD kepada MYR yang dikatakan salah pada 15 Mac 2024. Ramai yang berkongsi di media sosial bahawa Ringgit Malaysia telah merosot kepada kadar USD 1 hingga RM4.98. Menteri Komunikasi Fahmi Fadzil mengingatkan orang ramai supaya tidak berkongsi maklumat salah mengenai kadar pertukaran mata wang. Beliau juga meminta penjelasan daripada Google mengenai data yang salah itu. Bank Negara Malaysia juga menolak kadar paparan Google dan menjelaskan bahawa ringgit disebut harga pada RM4.7015 berbanding Dolar AS pada 15 Mac.

Pada 18 Mac, Google mengeluarkan permohonan maaf di X (dahulunya dikenali sebagai Twitter) dan berkata mereka telah menghubungi pihak ketiga yang memberikan maklumat kadar pertukaran USD-MYR untuk membetulkan kesilapan. Ketika itu, mereka mengatakan bahawa mereka telah menyelesaikan masalah itu dan meminta maaf atas kekeliruan yang timbul.

Biasanya, apabila memasukkan pertukaran mata wang ke carian Google, hasilnya akan dipaparkan dengan jelas di bahagian atas halaman, disertakan dengan graf yang menunjukkan pergerakan nilai mata wang untuk tempoh 1 hari, 5 hari, 1 bulan, 1 tahun, dan 5 tahun. Namun, situasi ini berubah baru-baru ini.



Sejak semalam, apabila mencari nilai pertukaran mata wang USD kepada MYR di Google, hasil yang diperoleh hanya berasal dari laman web Forbes.com, berbeza dengan sebelum ini yang mana data adalah terus daripada Google Finance. Perubahan ini hanya terjadi pada unit mata wang Malaysia dan tidak mempengaruhi unit mata wang negara lain seperti Dolar Singapura (SGD) atau Rupiah Indonesia.

Bagaimanapun, masih terdapat cara untuk mendapatkan maklumat mengenai pertukaran mata wang USD kepada MYR. Anda boleh memulakan carian dengan memasukkan USD kepada mata wang negara lain seperti SGD atau Rupiah. Selepas mendapatkan nilai tukaran mata wang tersebut, anda boleh menukar unit mata wang SGD atau Rupiah kepada MYR untuk mendapatkan nilai terkini.

Apapun, kehilangan data nilai Ringgit dari Google Finance di bahagian teratas hasil carian telah menimbulkan pertanyaan di kalangan pengguna internet dan berapa lamakah ia akan berlaku.

Post a Comment

Previous Post Next Post