Kontroversi Stokin kalimah Allah: KK Mart Mohon Maaf, UMNO bertegas terus pantau situasi

 

Imej: FB TV3

Dalam insiden terkini yang telah menimbulkan perdebatan di Malaysia, rangkaian kedai runcit yang dikenali sebagai KK Mart mendapati dirinya berada di tengah-tengah kontroversi. Kedai tersebut didapati menjual stokin dengan kalimah "Allah" yang dicetak padanya, menyebabkan kemarahan orang awam, terutamanya kita sebagai umat Islam.

Stokin-stokin itu, yang diimport dari China, adalah di antara beg yang mengandungi 1,200 pasang setiap satu dengan pelbagai reka bentuk. Namun, reka bentuk dengan kalimah Allah pada pakaian itu merupakan perbuatan yang tidak sopan, biadap dan tidak bertanggungjawab.

Akibat daripada kemarahan orang awam, kedua-dua KK Mart dan penjual yang terlibat telah mengeluarkan permohonan maaf secara terbuka. Walaupun permintaan maaf itu telah dibuat, Kementerian Dalam Negeri telah memutuskan untuk meneruskan siasatan terhadap perkara tersebut. Jika didapati bersalah, pihak yang berkaitan mungkin menghadapi denda sehingga RM20,000 atau penjara sehingga tiga tahun, atau kedua-duanya.

Insiden ini telah menimbulkan keperluan untuk pemeriksaan yang lebih teliti terhadap barang-barang yang diimport. Selain itu, pendedahan insiden ini juga telah menimbulkan persoalan tentang sensitiviti budaya dan penghormatan terhadap sentimen agama dalam masyarakat multikultural seperti di Malaysia.

Polis Buka 2 Kertas Siasatan

Sementara itu, Datuk Seri Mohd Shuhaily Mohd Zain berkata, Pihak Polis membuka 2 kertas siasatan terhadap laporan berkenaan dengan penjualan stoking tertera kalimah Allah di KK Mart Bandar Sunway, PJ. Katanya, sebanyak 42 laporan polis diterima di seluruh negara. 

"Kes disiasat oleh Unit Siasatan Jenayah Terkelas, Bahagian Pendakwaan/Undang–Undang (D5) Bukit Aman di bawah Seksyen 298A Kanun Keseksaan iaitu atas alasan agama, menyebabkan suasana tidak harmoni, perpecahan atau permusuhan, benci membenci serta niat jahat atau memudaratkan perpaduan.

"Kes turut disiasat mengikut Seksyen 233 Akta Komunikasi dan Multimedia 1998 iaitu penggunaan kemudahan rangkaian yang tidak wajar atau perkhidmatan," katanya yang dipetik daripada Berita Harian hari ini.

Menurutnya, kes masih dalam peringkat siasatan dan mengingatkan orang awam untuk tidak membuat spekulasi yang boleh mengganggu siasatan. 

Pihak Polis turut menasihatkan orang ramai untuk sentiasa peka dengan perkara-perkara sensitif terutamanya yang melibatkan kegentaran awam dan keselamatan negara di media sosial. 

"Ini Soal Agama" - Dr. Puad.

Tindakan Setiausaha Agung MCA, Datuk Chong Sin Woon, yang meminta supaya cerita stokin tercetak kalimah 'Allah' yang dijual di kedai serbaneka KK Mart tidak diperbesarkan, telah menimbulkan kontroversi. 

Dr. Mohd Puad Zarkashi, ahli Majlis Kerja Tertinggi (MKT) UMNO, menegaskan bahawa tindakan Sin Woon seolah-olah memandai-mandai menjadi pembela KK Mart dan tidak mengambil kira perasaan umat Islam yang terasa terhina dengan kejadian itu. Dia menegaskan bahawa MCA sepatutnya menegur kecuaian KK Mart dan tidak menjadi pembela yang tidak sensitif terhadap keperluan dan sensitiviti agama umat Islam.

"Ini bukan membesar-besarkan isu. Ini soal agama. Ia menghina umat Islam. Umat Islam adalah pelanggan utama KK Mart." Katanya di Facebook.

Beliau menambah bahawa tindakan seperti memboikot KK Mart adalah satu tindakan yang berperikemanusiaan dan bukan membabi buta seperti yang disifatkan oleh Sin Woon. Dalam kenyataan beliau, beliau menegaskan bahawa sensitiviti agama harus dijaga dan tindakan boikot adalah cara untuk menyuarakan perasaan umat Islam yang terhina dengan tindakan KK Mart.

Pada hari yang sama, Pemuda UMNO juga diberikan masa dua hari kepada pengurusan KK Super Mart untuk memasang kain rentang di semua cawangan bagi memohon maaf atas kejadian tersebut. Dr. Muhamad Akmal Saleh dari Pemuda UMNO menekankan bahawa tindakan seperti boikot adalah cara untuk menuntut keadilan dan penghormatan terhadap nilai agama.

KK Super Mart telah memohon maaf atas kejadian tersebut dan menghentikan jualan stokin tersebut sementara menunggu penjelasan daripada pembekal. Bagaimanapun, walaupun permohonan maaf telah dibuat, pergerakan umat Islam dan Pemuda UMNO menegaskan bahawa mereka akan terus memantau situasi dan akan meneruskan boikot jika tuntutan mereka tidak dipenuhi.

Sekiranya terdapat pembetulan/kesilapan/tambahan terhadap artikel ini, sila maklumkan di bahagian komen. TQ


Post a Comment

Previous Post Next Post