Kalimah 'Allah': Peristiwa KK Mart mengingatkan tentang menghormati 3R - Zahid

 

Foto : Sinar Daily/Bernama

Pada zaman moden ini, isu-isu yang sensitif seperti agama, diraja, dan bangsa memerlukan tindakan yang teliti dan penghormatan yang mendalam. Baru-baru ini, KK Mart telah menjadi tumpuan perhatian apabila stoking dengan kalimah 'Allah' dijual di salah satu cawangannya di Bandar Sunway. Kejadian ini telah menimbulkan kontroversi dan menarik perhatian timbalan Perdana Menteri, Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi.

Beliau menekankan bahawa perkara sensitif seperti ini diklasifikasikan dalam prinsip 3R (agama, diraja, bangsa) dan tidak boleh dianggap remeh walaupun KK Mart telah meminta maaf. 

"Ini bukan hanya isu agama tetapi tanggungjawab yang tidak boleh diambil mudah," katanya kepada wartawan selepas acara berbuka puasa di Kolej Sains Junior MARA Trolak.

Beliau menambah bahawa isu ini perlu diselesaikan dengan segera agar tidak disalahgunakan oleh pihak yang tidak bertanggungjawab. Beliau juga menyambut baik pandangan DYMM Sultan Ibrahim, Raja Johor, yang mengingatkan semua rakyat Malaysia untuk memelihara harmoni nasional dan tidak memainkan isu-isu sensitif yang melibatkan agama, bangsa, dan diraja.

KK Mart telah mengeluarkan permintaan maaf selepas cawangannya di Bandar Sunway didapati menjual stokin yang kontroversial itu. Apabila merujuk kepada kejadian ini, kita diingatkan bahawa penghormatan terhadap prinsip 3R adalah penting dalam masyarakat majmuk seperti Malaysia.

Sumber: Sinar Daily

Post a Comment

Previous Post Next Post