Azalina: Tuntutan Terkini Sulu Adalah 'Rancangan Pemerasan'

Foto - The Star/Bernama

Datuk Seri Azalina Othman Said mengecam tuntutan terkini yang dibuat oleh Persatuan Warga Tausug Bersatu (UTC) sebagai satu rancangan pemerasan yang tidak patut diberi perhatian. Tuntutan tersebut menuntut US$15 bilion (RM70 bilion) dan pengiktirafan ke atas Sabah, yang dianggap sebagai satu ancaman serius yang harus ditangani oleh Malaysia.

Menteri di Jabatan Perdana Menteri (Undang-undang dan Pembaharuan Institusi) itu menyatakan bahawa tuntutan UTC, yang menyamai kira-kira 16% daripada bajet negara, adalah suatu rancangan pemerasan yang tidak boleh dibiarkan berterusan. Beliau menegaskan bahawa ancaman UTC untuk menuntut Malaysia di Amerika Syarikat adalah satu perkara yang sangat menggerunkan.

"Kita perlu menangani tuntutan palsu ini yang mengancam 16% daripada bajet negara kita dan mengeksploitasi arbitrasi untuk keuntungan, seperti rancangan pemerasan," katanya dalam satu kenyataan di platform media sosial X semalam.

Tuntutan sebegini, menurut beliau, boleh menjejaskan integriti negara berdaulat dan prinsip keadilan. UTC meminta kerajaan Malaysia untuk membuat pembayaran segera sebanyak US$15 bilion dalam apa yang mereka panggil sebagai "wang pembelian", selain daripada mencari pengiktirafan sebagai "negeri dan kerajaan berdaulat merdeka".

Tuntutan UTC ini datang selepas percubaan gagal oleh pewaris-pewaris yang dikatakan Sultan Sulu yang sudah pun pupus untuk mendapatkan pampasan sejumlah US$14.94 bilion (RM68.8 bilion) terhadap Malaysia.

Azalina menyatakan bahawa beliau telah lama memperingatkan tentang isu Sulu dan risiko pembiayaan litigasi pihak ketiga (TPLF) terhadap kedaulatan negara. Beliau juga menggariskan bahawa keperluan untuk pengawasan dan kawalan yang lebih ketat ke atas industri TPLF yang semakin berkembang.

"Seruan untuk ketelusan dalam TPLF semakin meningkat," katanya, sambil menambah bahawa undang-undang baru sedang dibincangkan di peringkat antarabangsa untuk mengawalselia industri ini dan mengurangkan risiko keselamatan negara.

"Malaysia memperjuangkan dialog berterusan untuk mengawalselia industri ini secara berkesan," katanya.

Post a Comment

Previous Post Next Post