Peguam DS Najib beritahu mahkamah liputan berita 'berat sebelah'

 

Foto - The Star Online

Pihak media yang membuat liputan perbicaraan kes Datuk Seri Najib Razak membabitkan 1Malaysia Development Bhd (1MDB) menjadi subjek aduan oleh pasukan pembelaan bekas Perdana Menteri itu kerana 'laporan berat sebelah' berhubung kes rasuah itu.

Peguam DS Najib, Tan Sri Muhammad Shafee Abdullah menyuarakan ketidak puasan hatinya di Mahkamah Tinggi di sini pada Rabu (24 Jan) berhubung laporan media perbicaraan, khususnya laporan berita dalam talian bertajuk "Najib denied CEO 1MDB akses kepada dana AS$3 bilion, mahkamah diberitahu".

Laporan berita itu dibuat berdasarkan pernyataan saksi pegawai kanan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM), Nur Aida Arifin, yang merupakan pegawai penyiasat 1MDB dan saksi ke-49 pendakwaan.

Muhammad Shafee berkata laporan itu "sama sekali tidak adil" dan "benar-benar jaundis".

"Sudah tentu, ia 'verbatimly' betul tetapi laporan itu sama sekali tidak adil. Dalam artikel itu, anda akan mendapati bahawa mereka hanya memetik saksi yang menjadi subjek bantahan.

"Ia adalah laporan berat sebelah tanpa petikan bantahan dan oleh itu meletakkan apa yang pegawai penyiasat dalam limbo mengenai kebenaran.

"Yang Berhormat masih belum memutuskan sama ada ia (kenyataan itu) boleh dipercayai atau tidak," kata Muhammad Shafee kepada Hakim Collin Lawrence Sequerah.

Peguam itu memohon arahan mahkamah kepada pemberita yang membuat liputan kes itu supaya berlaku adil dalam pelaporan mereka.

Manakla, Timbalan Pendakwa Raya Ahmad Akram Gharib menjawab bahawa beliau tidak mempunyai sebarang komen mengenai perkara itu.

Hakim Sequerah berkata beliau mengambil maklum mengenai aduan itu tetapi beliau tidak boleh mengarahkan media bagaimana mereka melaporkan kes itu kerana ia adalah prerogatif mereka.

"Mungkin laporan itu sepatutnya menyatakan untuk meletakkan perkara-perkara ini dalam perspektif yang betul bahawa perkara-perkara ini (bantahan) dikatakan, bahawa bantahan telah diambil atas alasan khabar angin. Apa-apa sahaja yang saya fikir, mungkin, akan meredakan kebimbangan anda.

"Dengan bantahan yang diambil, jelas kebenaran itu masih belum diuji. Apa-apa pun, itu adalah penentuan untuk saya buat pada penghujungnya (perbicaraan)," katanya.

Pihak pembelaan membantah keterangan Nur Aida sejak beliau mula membacakan pernyataan saksi setebal 95 muka surat pada 2 Jan lepas.

Muhammad Shafee berkata keterangan Nur Aida adalah berdasarkan "kesimpulannya sendiri".

Perbicaraan bersambung pada Jumaat (26 Jan). - The Star Online


Post a Comment

Previous Post Next Post