Padu: Kritikan Pakar Keselamatan Siber Terhadap Kaedah 'Lapuk'


Seorang pakar keselamatan siber telah menyatakan keprihatinan terhadap cara pusat Pangkalan Data Utama (Padu) dibangunkan, menyuarakan ketidakpuasan terhadap kaedah yang dianggapnya "lapuk" dan berpotensi membahayakan integriti data.

Menurut Fong Choong Fook, CEO LGMS Bhd, organisasi moden cenderung menggunakan teknologi terkini seperti gateway API untuk mengakses data yang tersebar, berbanding bergantung kepada pangkalan data pusat yang kuno.

"Kerajaan Singapura, sebagai contoh, telah mengimplementasikan gateway API di awan untuk mengakses data yang tersebar dari pelbagai agensi," katanya kepada FMT. "Apakah yang dilakukan oleh kerajaan Malaysia adalah langkah yang sudah ketinggalan zaman."

Fong menegaskan bahawa pendekatan lama yang digunakan dalam pembangunan Padu bukan sahaja menghadapi risiko penggandaan data, tetapi juga menimbulkan kebimbangan tentang integriti dan ketepatan data yang disimpan.

"Apabila data yang dimasukkan oleh individu tidak selari dengan rekod kerajaan, ia menimbulkan persoalan tentang ketepatan data yang digunakan oleh kerajaan," katanya.

Komen beliau adalah respon kepada cadangan Ahli Parlimen Machang, Wan Ahmad Fayhsal Wan Ahmad Kamal, yang menyatakan bahawa pengawasan kementerian digital mungkin dapat meningkatkan kepercayaan awam terhadap Padu.

Menteri Ekonomi, Rafizi Ramli sebelum ini memberitahu bahawa Padu telah mengalami 28 serangan pada hari pertama dan kedua selepas pelancarannya pada Januari, namun tidak terjejas oleh serangan serupa selepas itu.

Fong juga menekankan bahawa memberi tanggungjawab kepada satu bahagian untuk mengawasi Padu adalah tidak memadai jika reka bentuk pangkalan data itu sendiri bermasalah.

"Lebih penting lagi, kita perlu mengkaji punca sebenar masalah ini, seberapa selamatnya pangkalan data itu, dan betapa kukuh asas pangkalan data tersebut," katanya.

Pada hari sebelumnya, Ketua Menteri Sarawak, Abang Johari Openg, menyuarakan rasa tidak puas hati terhadap pengumpulan maklumat yang berlebihan oleh Padu, terutamanya yang tidak berkaitan dengan status kewangan individu.

Bagaimanapun, warga Sarawak juga mempersoalkan keperluan untuk memberikan maklumat peribadi yang meluas semasa mendaftar dengan Padu. Minggu lalu, pegawai kerajaan negeri Sarawak di Sri Aman dan Sibu telah diberi arahan untuk menahan diri daripada mendaftarkan maklumat warga dengan Padu sehingga diberi arahan lanjut.

Sumber: FMT

Imej: PADU

Post a Comment

Previous Post Next Post