Mara Inc dalam kedudukan kewangan goyah

 


Mara Incorporated (Mara Inc) menghadapi masalah kewangan yang serius setelah mengalami kerugian sebanyak RM286.3 juta akibat ketidakcekapan. Laporan Ketua Audit Negara (A-G) 2024 menunjukkan bahawa tunggakan pinjaman Mara Inc telah mempengaruhi kedudukan liabiliti syarikat, menyebabkan ia tidak dapat membayar dividen pemegang saham sejak penubuhannya pada tahun 2014. Pengauditan ini melibatkan aktiviti pengurusan hartanah Mara Inc dan mengambil kira amalan tadbir urus korporat terbaik dari 2020 hingga 2023.

Portofolio Mara Inc termasuk tiga hartanah tempatan dan enam di luar negara, dengan empat di UK dan dua di Australia. Defisit ekuiti mencapai RM115.73 juta, dan liabiliti semasa berjumlah RM234.96 juta.

Walaupun Mara Inc ditubuhkan untuk memperkasakan ekonomi Bumiputera melalui penyewaan premis dan peluang pekerjaan, ia menghadapi masalah pulangan modal. Laporan tersebut mencadangkan agar Mara Inc menilai semula objektif dan pelaksanaan aktiviti pengurusan hartanah untuk memastikan keuntungan dan pulangan kepada Mara Corp. 

Pada tahun lalu, Mara Inc memegang pegangan ekuiti langsung dalam lima anak syarikat dengan nilai RM159.14 juta. Namun, pelaburan dalam lima anak syarikat ini mengalami kemerosotan sebanyak RM87.18 juta, menunjukkan penurunan 54.8 peratus dalam nilai keseluruhannya.

Laporan itu juga menyarankan agar Kementerian Kemajuan Luar Bandar dan Wilayah serta Mara memantau lebih ketat anak-anak syarikat seperti Mara Corp dan Mara Inc. Selain itu, Mara Inc perlu memberi perhatian lebih kepada perjanjian pengurusan dengan penyewa dan pengendali untuk melindungi kepentingan anak-anak syarikatnya.

Sumber: FMT

Post a Comment

Previous Post Next Post