Selangor FC: Sultan Selangor Kecewa dan Sedih dengan Keputusan MFL

 

Foto: Sinar Daily

Sultan Selangor, Sultan Sharafuddin Idris Shah, amat kecewa dan sedih dengan keputusan Liga Bola Sepak Malaysia (MFL) dan ahli Persatuan Bola Sepak Malaysia (FAM), terutamanya presidennya Datuk Hamidin Mohd Amin, berkenaan denda yang dikenakan kepada Selangor FC kerana gagal bermain dalam perlawanan Charity Shield pada 10 Mei. Sultan Sharafuddin menyifatkan keputusan MFL yang terkini sebagai tidak bertanggungjawab, tanpa belas kasihan, tidak berperikemanusiaan, dan tidak mengambil kira kekejaman yang berlaku.

"Datuk Hamidin sepatutnya lebih serius dalam memberikan pandangan, terutama kerana beliau pernah menjadi setiausaha agung Persatuan Bola Sepak Selangor (FAS) dari 1995 hingga 2013, mempunyai pengalaman luas dalam bola sepak Selangor, dan juga menerima anugerah Dato’ Sultan Sharafuddin Idris Shah (DSIS) daripada saya. 

"Saya melihat hukuman yang dikenakan, iaitu denda RM100,000, pampasan bagi kerugian yang ditanggung oleh pasukan tuan rumah dan MFL, pemotongan tiga mata, serta perlawanan Super League ke-14 dimainkan tanpa penonton, sebagai tidak masuk akal dan berlebihan kerana pasukan lawan telah diberikan kemenangan dan tiga mata,” katanya dalam satu pos di laman Facebook Pejabat Diraja Selangor hari ini. 

Sultan Sharafuddin, yang juga Penaung FAS, berkata beliau bersetuju dengan permohonan Selangor FC untuk menangguhkan perlawanan Charity Shield kerana pemain Selangor FC masih trauma dan bimbang akan keselamatan mereka selepas serangan asid terhadap Mohamad Faisal Abdul Halim, pemain Selangor dan kebangsaan.

Namun, MFL menolak permohonan mereka dan memberikan kemenangan 3-0 kepada Johor Darul Ta’zim (JDT) serta Piala Sumbangsih.

Sultan Sharafuddin berkata beliau terlibat dalam bola sepak domestik sejak 1968 ketika FAS diketuai oleh Datuk Seri Harun Idris, yang bersara pada tahun 1990.

"Selama tempoh itu, saya tidak pernah menyaksikan situasi seperti ini. Sukan, yang sepatutnya menjadi platform untuk perpaduan di kalangan rakyat pelbagai kaum, kini telah dicemari dengan keganasan.

"Lebih teruk lagi, MFL dan FAM tidak serius dalam memberikan pandangan dan mengambil langkah-langkah pencegahan yang diperlukan terhadap keganasan dan kekejaman yang menimpa pemain,” kata sultan Selangor. 

Sultan Sharafuddin juga terkejut bahawa MFL dan FAM tidak menunjukkan belas kasihan kepada mereka yang terjejas dan mengingatkan bahawa apa yang berlaku tidak hanya akan merosakkan kredibiliti bola sepak tempatan tetapi juga 'menghancurkan’ semangat dan arah Selangor FC.

"Saya kini hanya berkhidmat sebagai Penaung dalam FAS. Namun, jika saya memegang jawatan kepimpinan FAS dan Selangor FC, saya tidak akan ragu untuk menarik pasukan Selangor dari Super League untuk tempoh tertentu,” katanya.

Beliau juga menyatakan bahawa bola sepak adalah sukan popular yang menyatukan rakyat Malaysia dengan semangat sportsmanship yang tinggi, dan tindakan ekstrem MFL tidak melambangkan semangat itu sama sekali, malah hanya akan mencemarkan imej industri bola sepak tempatan dan sokongan rakyat.

"Saya ingin mengingatkan MFL, berhati-hatilah dalam membuat keputusan,” kata Sultan Sharafuddin. - BERNAMA

Post a Comment

Previous Post Next Post