Kerajaan akan pasang lebih banyak stesen pengecasan EV - Tengku Zafrul

 

Foto: The Star

Kerajaan bercadang memasang lebih banyak stesen pengecasan arus terus (DC) voltan tinggi awam bagi mengatasi masalah 'keresahan jarak' dalam kalangan pemilik kenderaan elektrik (EV), kata Tengku Datuk Seri Zafrul Abdul Aziz.

Menteri Pelaburan, Perdagangan dan Industri itu berkata stesen pengecasan DC, walaupun lebih mahal berbanding stesen pengecasan arus ulang-alik (AC), lebih banyak permintaan.

"Apabila kementerian menjalankan tinjauan, ramai pemilik EV menyuarakan bahawa adalah lebih baik jika lebih banyak stesen pengecasan DC disediakan untuk tujuan pengecasan pantas.

"Justeru, dengan sasaran kerajaan untuk membina 10,000 stesen pengecasan EV menjelang akhir tahun depan, kami akan mengkaji semula penambahan lebih banyak stesen DC," katanya.

Beliau berkata demikian selepas merasmikan mesyuarat agung tahunan perwakilan Umno bahagian Ipoh Barat di bangunan Umno negeri pada Sabtu (13 Julai).

Beliau berkata demikian ketika diminta mengulas mengenai 2,585 stesen pengecasan EV yang disediakan sejak 25 Jun lepas sehingga kini di seluruh negara, selepas ditanya sama ada sasaran 10,000 stesen akan dipenuhi menjelang tahun depan.

Beliau berkata dalam tempoh dua atau tiga bulan lepas, lebih banyak stesen pengecasan dipasang dan menambah birokrasi dikurangkan apabila Timbalan Perdana Menteri Datuk Seri Fadillah Yusof menubuhkan pusat sehenti.

"Dengan adanya pusat ini, kelulusan telah dilakukan dengan lebih cepat. Jadi saya yakin kita mampu mencapai sasaran 10,000 stesen pengecasan dengan tumpuan serius," katanya.

Dalam ucapannya sebelum ini, Tengku Zafrul berkata Umno masih relevan, dan tidak kehilangan kilauannya.

"Kita sebagai ahli Umno perlu memastikan perjuangan parti kekal relevan bukan sahaja dalam Umno, tetapi untuk rakyat secara keseluruhannya. Kita perlu bekerja keras dan bijak untuk memastikan kita menuju ke arah hasil yang betul," katanya.

Sumber: The Star

Post a Comment

Previous Post Next Post