Dr Zakir Naik: Ramasamy diperintah bayar RM1.5 Juta kerana fitnah

 

Foto - FMT

Mahkamah Tinggi di sini telah memerintahkan bekas Timbalan Ketua Menteri Pulau Pinang, P Ramasamy, untuk membayar RM1.52 juta sebagai ganti rugi kepada Dr. Zakir Naik atas fitnah terhadap televangelis kontroversial dalam bidang Islam tersebut antara tahun 2017 dan 2019. Lapor FMT.

Hakim Hayatul Akmal Abdul Aziz menyatakan bahawa Zakir Naik telah membuktikan kesnya berdasarkan keseimbangan kemungkinan. Hayatul juga berkata bahawa Zakir Naik telah memenuhi beban bukti berkaitan dengan lima kenyataan yang menjadi subjek dua saman sebelumnya.

Dalam pada itu, pembelaan Ramasamy tidak mempunyai nilai dan tidak boleh dipertahankan.

Hayatul memberikan ganti rugi sebanyak RM1 juta dalam kategori ganti rugi am, RM250,000 dalam kategori ganti rugi teladan, RM100,000 dalam kategori ganti rugi kompensatori, RM100,000 dalam kategori ganti rugi diperberatkan, dan jumlah global sebanyak RM70,000 sebagai kos.

Mahkamah memerintahkan Ramasamy untuk membayar jumlah keputusan dalam tempoh 30 hari, bagaimana pun menunggu hujahan lisan oleh kedua-dua pihak yang dijadualkan pada 1 Disember.

Ramasamy berkata, dia akan merayu terhadap keputusan ini.

Pada Oktober dan Disember 2019, Zakir Naik mengemukakan saman berasingan bahawa Ramasamy telah membuat lima kenyataan fitnah mengenainya, yang dimuat naik ke beberapa laman media sosial dan dilaporkan oleh beberapa portal berita antara tahun 2016 dan 2019.

Beliau mendakwa bahawa pada 10 April 2016, Ramasamy telah memfitnahnya di Facebook dengan memanggilnya "Iblis."

Zakir Naik juga membuktikan bahawa Ramasamy telah memfitnahnya dengan mengatakan bahawa Malaysia menampung seorang "penyeludup dari India."

Beliau juga mendakwa, Ramasamy telah "memanipulasi" komen yang dibuat oleh Zakir Naik dalam ucapan yang disampaikan dalam satu acara yang dianjurkan oleh kerajaan Kelantan.

Pada 20 Ogos 2019, Ramasamy sekali lagi memfitnahnya dalam satu kenyataan yang diterbitkan oleh India Today yang, katanya, sarat dengan "kebencian dan kemarahan."

Saman kedua Zakir Naik terhadap Ramasamy adalah berkenaan dengan komen yang terakhir buat merujuk kepada Liberation Tigers of Tamil Eelam (LTTE) dalam satu artikel yang disiarkan oleh The Malaysian Insight pada 8 November 2019.

Sumber - FMT

Post a Comment

Previous Post Next Post