1MDB: Najib menyebut akaun dibuka untuk terima derma Saudi - Penyiasat polis

 

Foto - Malay Mail

Bekas perdana menteri Datuk Seri Najib Razak memberitahu penyiasat polis bahawa beliau telah membuka akaun bank AmIslamic peribadinya sebagai persediaan menerima dakwaan derma daripada Arab Saudi.

Seperti yang dilaporkan Malay Mail, Asisten Komisioner Polis Foo Wei Min, saksi ke-48 pihak pendakwaan, memberi keterangan bahawa Najib telah memberitahunya demikian semasa dalam pemeriksaan balas oleh peguam bela utama Najib, Tan Sri Muhammad Shafee Abdullah.

Foo juga mengesahkan bahawa wang daripada bank yang berpangkalan di Arab Saudi memang dihantar ke akaun bank Najib.

Shafee menyoal Foo tentang akaun bank AmIslamic Najib, yang mempunyai nombor akaun berakhir 9694 dan nama kod "AmPrivate Banking-MR" dan yang dibuka pada 13 Januari 2011.

Shafee: Jadi soalan seterusnya ialah, anak guam saya mengarahkan saya bahawa dia membuka akaun untuk menerima derma Saudi. Apabila dia membuka akaun ini, akaun ini dibuka untuk menerima sumbangan Saudi yang ditunjukkan kepadanya ketika bertemu Raja Abdullah di Saudi, itu adalah arahannya dan dia telah mengekalkannya sepanjang masa. Adakah dia tidak menyebutnya kepada anda?

Foo: Ya.

Shafee: Anda perasan, daripada akaun yang dia katakan dia buka untuk menerima derma, derma ini sebenarnya datang dari Arab Saudi, Bank Riyad?

Foo: Ya.

Foo mengesahkan bahawa sebahagian daripada wang yang dimasukkan ke dalam akaun "AmPrivate Banking-MR" Najib datang daripada Kementerian Kewangan Saudi dan seorang Putera Faisal bin Turki Al Saud.

Shafee kemudian mencadangkan bahawa tujuh transaksi pertama dalam akaun “AmPrivate Banking-MR” Najib yang direkodkan sebagai datang dari Arab Saudi adalah “konsisten” dengan dakwaan Najib berhubung derma Saudi.

Foo berkata "ya" untuk ini juga.

Selain daripada deposit permulaan RM500 yang dibuat dalam akaun “AmPrivate Banking-MR”, Shafee turut bertanya kepada Foo tentang tujuh transaksi antara 2011 hingga 2012 wang yang masuk daripada Kementerian Kewangan Saudi dan individu “Putera Faisal” melalui akaun bank mereka di Bank Riyad Arab Saudi.

Tujuh transaksi yang memasuki akaun Najib ini adalah daripada akaun Bank Riyad Kementerian Kewangan pada hampir AS$50 juta dan hampir AS$30 juta pada Ogos dan November 2011, dan daripada akaun Bank Riyad Putera Faisal berjumlah hampir AS$50 juta, hampir AS$10 juta, hampir AS$10 juta, hampir AS$30 juta, hampir AS$25 juta dari 2011 hingga 2012.

Najib sedang dibicarakan berhubung lebih RM2.27 bilion dana yang diselewengkan daripada 1MDB. Dana ini didakwa telah memasuki akaun bank AmIslamic peribadi Najib.

Perbicaraan di hadapan hakim Datuk Collin Lawrence Sequerah disambung esok.


Post a Comment

Previous Post Next Post