Wifi | Alat Sambungan Internet Wifi TPLINK TL-WN727N

Beberapa hari lepas saya telah membeli satu alat penyambung intetnet tanpa wayar (wifi adapter) secara online untuk komputer meja (desktop pc) saya. Tujuan saya membeli alat penyambung tersebut adalah untuk mengurangkan penggunaan wayar / kabel pada komputer saya. Desktop pc saya agak lama adalah hampir 8 tahun. Tapi setakat ke hari ni masih boleh digunakan untuk program dan kerja-kerja terkini. Cuma wifi je tak ada.

Apa yang ingin saya kongsikan di sini ialah jika anda mencari alat penyambungan internet, saya mengesyorkan supaya anda menggunakan alat penyambung internet tanpa wayar. 
Boleh baca produk info di sini - TP-LINK TL-WN727N Wireless N USB Adapter White
Penyambungan internet tanpa wayar ni lebih mudah dipasang. Iaitu hanya memasang pada pemacu USB dan seterusnya install software untuk alat penyambung tersebut. Sebenarnya ada dua jenis iaitu penyambungan berwayar dan penyambungan tanpa wayar. Bagi penyambungan tanpa wayar ada banyak di pasaran dari pelbagai jenama dan syarikat. Seperti saya, saya memilih alat penyambungan internet TPLINK. Selain harga yang berpatutan ia juga menampilkan design yang simple. Boleh sambung pada dekstop pc atau laptop. Laptop yang tak ada component wifi atau dah rosak boleh gunakan wifi adapter.

Saya tidak akan menerangkan dari segi perbandingan kekuatan dan kemampuan dengan jenama lain kerana pada saya ia sama sahaja. Saya memilih jenama ini juga kerana rekabentuknya yang simple dan menarik. Itu pada pandangan saya la :) .. Bagaimana pun pada wifi adapter ini ada menunjukkan kemampuan kelajuan yang boleh dicapai. Macam wifi adapter saya ada dinyatakan 150Mbps. Harganya pun agak murah. Anda boleh beli secara online di Lazada Malaysia [KLIK DI SINI]

Kalau anda dari Indonesia, anda boleh belanja di sini >> [Lazada Indonesia]



Yang ni ialah kotak Wifi Adapter TP-LINK  TL WN727N. Boleh nampak dia punya adapter kan :)





Kandungan dalam kotak TP-LINK TL-WN727N.

Dalam kotak wifi adapter TP-LINK ni diberikan juga kabel USB. Mungkin PC anda tidak mempunyai port USB di depan anda boleh sambungkannya di belakang dengan menggunakan kabel USB yang diberikan. Tak guna pun takpa. Saya ada port USB di depan tapi saya guna juga di port belakang.


 Wifi adapter



Apa yang ada dalam kotak? Gambar atas ni semua yang ada dalam kotak. Ada adapter, kabel, cd dan buku manual. Caranya memang mudah. Pasangkan saja wifi adapter tersebut pada port USB atau kabel USB yang telah disambungkan pada port USB PC. 

Contoh macam dalam gambar ni.. 




Rujuk buku panduan. Masukkan CD dan Install.. last sekali lampu adapter wifi akan menyala - blink blink hijau tu. Tandanya dah boleh gunala tu...dan connect la internet wifi..







Sekarang, PC lama saya dah ada penyambungan internet wifi. :) So sekarang saya dah boleh guna pc lama saya ni untuk berkomunikasi dengan klien secara online :)


Specifications:-
  • 2 Years Local Manufacturer Warranty
  • Wireless adapter
  • 2.4GHz
  • Up to 150Mbps
  • 1 internal antenna
  • 64 or 128-bit WEP/WPA-PSK/WPA2-PSK security
  • USB 2.0
Anda boleh beli Wifi Adapter ini di Lazada - Klik Di Sini

Kalau anda dari Indonesia, anda boleh belanja di sini >> [Lazada Indonesia]

Comments

Popular posts from this blog

A Simple Step to Fix Insufficient Storage Available on Android

Software Review: Membina 3D dengan Google Sketchup